Сучасні педагогічні технології в ХПІ — Підсумки

В НТУ «ХПІ» підбили підсумки ювілейної ХV Міжнародної методичної школи-семінару «Сучасні педагогічні технології в освіті». Цього року захід об’єднав 1350 слухачів з 16 міст України та більш ніж 50 навчальних закладів Харкова. Серед них — викладачі, бібліотекарі, аспіранти та студенти, вчителі загальноосвітніх навчальних закладів, представники громадських об’єднань, соціологи, психологи та політологи. В рамках заходу для них провели 12 майстер-класів та 10 майстерень — максимальну кількість за всю історію діяльності школи-семінару. Зусиллями лише однієї кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. Івана Зязюна провели 10 педмайстерень. Організатор заходу — методичний відділ НТУ «ХПІ».

Під час роботи школи-семінару викладачі ознайомилися з досвідом застосування сучасних педагогічних технологій в освіті, які використовуються в НТУ «ХПІ», а також сучасними вимогами до професійної діяльності педагога вищої школи. Вони також обмінялися досвідом у нових підходах до виховання та розвитку особистості.

Багато слухачів прагнули взяти участь у кількох семінарах, які іноді проходили одночасно. У зв’язку з цим майстерню професора Олександра Романовського проводили двічі. «На майстер-класах та педагогічних майстернях доповідали переважно про результати, отримані викладачами кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. Івана Зязюна завдяки участі в міжнародній програмі TEMPUS «Освіта для лідерства, інтелігентності та розвитку таланту ELITE» (2013–2017 рр.),— розповідає  Олександр Романовський. — За результатами участі в цій програмі було створено Центр Лідерства, який тепер надає послуги з оцінювання лідерського потенціалу; консультування та коучінгу, проводить тренінги з індивідуального та інституційного лідерства».

Провідні викладачі НТУ «ХПІ» провели для слухачів школи-семінару педагогічні майстерні за темами: «Принципи і методи формування харизматичного лідера. Секрети харизматичного лідера. 10 принципів сугестії» (проф. Олександр Романовський), «Формування адекватної самооцінки особистості як умова формування майбутнього лідера-управлінця» (проф. Юрій Панфілов, доц. Лариса Грень), «Лідерський потенціал як основа організаційної діяльності педагога» (проф. Тетяна Гура) та інші.

Крім того, політехніки провели для учасників школи-семінару серію майстер-класів. Так, професор Володимир Кухаренко розповів про компетентність викладача у мережеву епоху, продемонстрував можливості LMS Moodle для ефективного формування компетенцій викладача у дистанційному та змішаному навчанні, а директор науково-технічної бібліотеки НТУ «ХПІ» Лариса Семененко, її заступники Юлія Главчева, Оксана Побережна та завідувач інформаційно-бібліографічного відділу Наталія Непран розповіли про методику формування портфоліо викладача та науковця.

Професор Олена Горошко свій майстер-клас «Презентація «Освіта 2.0 у глобальній перспективі та локальний контекст» присвятила огляду та аналізу основних тенденцій технологічного прогресу в системі вищої освіти, які дозволяють говорити про початок справжньої революції в освіті та формування принципово нового її формату — Освіти 2.0. Учасники майстер-класу ознайомилися з досвідом проведення занять у США професора Centre Florida University Павла Землянського та професора Університету Джорджа Мейсона (штат Віргінія) Сергія Самойленка.

Можливостям застосування коучингових технологій у діяльності науково-педагогічних працівників був присвячений майстер-клас доцента Анастасії Книш. Під час занять були розглянуті прийоми активізації мотивації та відповідальності студентів у процесі навчання. Учасники отримали можливість ознайомитися з використанням у навчальному процесі технологій SMART, GROW та «Колесо балансу».

Методику підвищення зацікавленості учнів у майстер-класі «Мотиваційна лекція, яка дійсно працює, або як зацікавити хімією байдужого до навчання учня за 15 хвилин» продемонстрував доцент Сергій Петров. Разом з учасниками він зробив аналіз проблеми недостатнього інтересу школярів до точних і природничих наук та розглянув існуючі напрямки ефективної взаємодії шкіл та ВНЗ.

Слухачі школи-семінару також взяли участь у таких майстер-класах: «Трансформаційна гра як Life коучинг для студентів» (проф. Галина Попова, доц. Ірина Штученко), «Інноваційна методика «Театр англійських мініатюр» (проф. Антоніна Бадан), тренінг «Виявлення проблем бізнесу і пошук шляхів їх розв’язання» (проф. Віктор Заруба), «Метод кейс-стаді як засіб активної дидактики (на прикладі катастрофи «Титаніка»; проф. Ігор Рущенко) та інші.

Науково-педагогічні працівники, які стали учасниками ХV Міжнародної методичної школи-семінару «Сучасні педагогічні технології в освіті», відзначили високий рівень організації заходу та педагогічну майстерність його керівників.

«Другий рік поспіль беремо участь у школі-семінарі. Подобається змістовність лекцій та практична частина, — розповідає заступник директора з навчально-виховної роботи Харківського педагогічного ліцею № 4 М. П. Мирошник. Корисними для нас були майстерні зі створення портфоліо, театру мініатюр. Почали використовувати цей досвід на практиці».

За словами завідувача відділу електронних ресурсів науково-технічної бібліотеки НТУ «ХПІ» А. О. Ілляшенко, щорічна школа-семінар і цього року підтвердила свою високу кваліфікацію. Майстер-класи та педагогічні майстерні носили новаторський характер.

Після закінчення школи-семінару її активні учасники отримали відповідні сертифікати. Крім того, за підсумками роботи педагогічної школи методичний відділ НТУ «ХПІ» планує видати збірки методичних праць «Сучасні педагогічні технології в освіті».

Довідка: Ювілейна ХV Міжнародна методична школа-семінар «Сучасні педагогічні технології в освіті» відбулася в НТУ «ХПІ» 31 січня–2 лютого 2018 року.