У ХПІ встановлять пам’ятну дошку одному зі створювачів легендарного танка Т-34

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

4 вересня в НТУ «ХПІ» відкриють меморіальну дошку Миколі Олександровичу Соболю, випускнику університету 1936 року, відомому державному діячу, організатору промисловості в Харкові та Україні. Пам’ятну дошку встановлять на будівлі головного аудиторного корпусу ХПІ (ГАК). Початок заходу — 12.30.

Микола Олександрович брав участь у становленні вітчизняного тракторо-, танко-, двигуно- і тепловозобудування. На найбільшому машинобудівному підприємстві — Харківському паровозобудівному заводі (зараз — ДП «Завод ім. Малишева») — він пройшов усі етапи професійного зростання: обіймав посади начальника відділу технічного контролю, начальника виробництва, головного інженера, директора заводу.

М.О. Соболь брав активну участь у створенні легендарного середнього танка Т-34 і його дизеля В-2, організації серійного виробництва тепловозів ТЕ-1, ТЕ-2, ТЕ-3 і дизелів Д50, 2Д100. Саме йому належить ідея будівництва Харківського метрополітену (1962 рік).

Нагадаємо, раніше в Музеї історії НТУ «ХПІ» відбулася зустріч з представниками однієї з династій політехніків — родини Соболів, яку з ХПІ об’єднує 90-річна історія.

Довідка:

Микола Олександрович Соболь народився 19 лютого 1910 року в селі Велика Рублівка (Полтавська обл.) в родині вчителя.

В 1929 році закінчив Богодухівську профшколу і почав трудову діяльність техніком на Харківському паровозобудівному заводі (зараз — ДП «Завод ім. Малишева»). Без відриву від виробництва закінчив з відзнакою в 1936 р. Харківський механіко-машинобудівний інститут (зараз — НТУ «ХПІ») за спеціальністю «Сільськогосподарське машинобудування» та здобув кваліфікацію «Інженер-механік».

М.О. Соболь сміливо впроваджував нові технології при освоєнні виробництва танкового дизеля В-2 і танка Т-34. У воєнний період працював заступником начальника відділу технічного контролю Уралвагонзавода. Після визволення Харкова М.О. Соболь повернувся на завод у 1943 р. і організував підготовку до ремонту танків Т-34.

У 1947 році  його призначили начальником виробництва, а в 1949 р. — головним інженером заводу. Тоді почалося серійне виробництво тепловозів ТЕ-1 і дизеля Д50. Потім був тепловоз ТЕ-3, освоєно виробництво гусеничних артилерійських тягачів, колієукладачів, пунктів управління протиракетної оборони, траншейних машин та ін.

З 1954 року він обіймав посаду директора заводу. При ньому освоєно виробництво нового танка Т-64, розпочато серійне виробництво тепловозів ТЕ-3 і розробку нового дизеля Д70.

З 1958 р. Микола Олександрович — голова ради народного господарства Харківського економічного адміністративного району, з 1960 року — голова РНГ УРСР, з 1966 року — перший заступник голови ради міністрів УРСР. У 1972 р. він пішов на пенсію.

М.О. Соболя не стало 22 квітня 1991р., похований у Києві. За заслуги перед державою він удостоєний двох орденів Леніна, 4-х орденів трудового червоного прапора, орденів червоної зірки і «Знак пошани». Цілком заслуговано його вважають видатним організатором промисловості України.

ЖИЗНЬ, ОТДАННАЯ ЛЮДЯМ