У ХПІ встановили пам’ятну дошку видатному випускникові

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

4 вересня в НТУ «ХПІ» відкрили меморіальну дошку Миколі Олександровичу Соболю, випускнику університету 1936 року, одному зі створювачів легендарного танка Т-34 та ініціаторів будівництва Харківського метрополітену. Пам’ятну дошку встановили на будівлі головного аудиторного корпусу ХПІ, в стінах якого навчався Микола Олександрович з 1931 по 1936 рр.

«ХПІ та Завод ім. Малишева — єдиний творчий колектив, а Микола Олександрович Соболь був однією з його ключових особистостей. На заводі він пропрацював більше 30 років і пройшов усі етапи професійного росту: від начальника відділу технічного контролю до директора», — розповів ректор НТУ «ХПІ» професор Євген Сокол. За його словами, Микола Олександрович був далекоглядним і приймав правильні управлінські рішення, які визначили хід розвитку вітчизняного тракторо-, танко-, двигуно- і тепловозобудування.

«У ХПІ є прекрасна традиція — увічнювати імена вчених, державних діячів та інших видатних випускників вишу. Можна обійти наші корпуси і згадати імена тих, хто створив нові наукові напрямки, сучасні машини, технології та інше, — зазначив Почесний ректор ХПІ професор Леонід Товажнянський. — Сьогодні наша увага зосереджена на особистості Миколи Соболя, вченого, який брав активну участь у створенні легендарного середнього танка Т-34 і його дизеля В-2». З ім’ям Миколи Олександровича також пов’язана організація серійного виробництва тепловозів ТЕ-1, ТЕ-2, ТЕ-3 і дизелів Д50, 2Д100. Саме він у 1962 році ініціював будівництво метро в Харкові і в подальшому сприяв вирішенню цього питання.

Вшанувати пам’ять видатного організатора промисловості України прийшли: керівництво, викладачі та студенти НТУ «ХПІ», представники Заводу ім. В.О. Малишева, династії Соболів та інші.

Довідка:

Микола Олександрович Соболь народився 19 лютого 1910 року в селі Велика Рублівка (Полтавська обл.) в родині вчителя.

В 1929 році закінчив Богодухівську профшколу і почав трудову діяльність техніком на Харківському паровозобудівному заводі (зараз — ДП «Завод ім. Малишева»). Без відриву від виробництва закінчив з відзнакою в 1936 р. Харківський механіко-машинобудівний інститут (зараз — НТУ «ХПІ») за спеціальністю «Сільськогосподарське машинобудування» та здобув кваліфікацію «Інженер-механік».

М.О. Соболь сміливо впроваджував нові технології при освоєнні виробництва танкового дизеля В-2 і танка Т-34. У воєнний період працював заступником начальника відділу технічного контролю Уралвагонзавода. Після визволення Харкова М.О. Соболь повернувся на завод у 1943 р. і організував підготовку до ремонту танків Т-34.

У 1947 році  його призначили начальником виробництва, а в 1949 р. — головним інженером заводу. Тоді почалося серійне виробництво тепловозів ТЕ-1 і дизеля Д50. Потім був тепловоз ТЕ-3, освоєно виробництво гусеничних артилерійських тягачів, колієукладачів, пунктів управління протиракетної оборони, траншейних машин та ін.

З 1954 року він обіймав посаду директора заводу. При ньому освоєно виробництво нового танка Т-64, розпочато серійне виробництво тепловозів ТЕ-3 і розробку нового дизеля Д70.

З 1958 р. Микола Олександрович — голова ради народного господарства Харківського економічного адміністративного району, з 1960 року — голова РНГ УРСР, з 1966 року — перший заступник голови ради міністрів УРСР. У 1972 р. він пішов на пенсію.

М.О. Соболя не стало 22 квітня 1991р., похований у Києві. За заслуги перед державою він удостоєний двох орденів Леніна, 4-х орденів трудового червоного прапора, орденів червоної зірки і «Знак пошани». Цілком заслуговано його вважають видатним організатором промисловості України.

ЖИЗНЬ, ОТДАННАЯ ЛЮДЯМ