Вчені ХПІ — автори методики навчання дітей з вадами слуху

Доцент кафедри фізики Ксенія Мінакова, доцент кафедри хімічної техніки та промислової екології Тетяна Тихомирова, а також інші вчені харківського Політеху взяли участь в розробці методики навчання з природничих наук дітей з особливими потребами. Підсумком стало створення навчального посібника «Інклюзивне навчання при порушенні слуху», куди увійшли адаптовані практичні заняття з фізики, хімії, математики, телемедицини, географії, історії. Книга — підсумок піврічного проекту, реалізованого за підтримки Посольства США в Україні. У числі авторів посібника також доцент кафедри фундаментальних дисциплін Львівської медичної академії ім. А. Крупинського Ірина Березовська. Завершенням програми став ярмарок кращих практик для дітей з порушенням слуху. Захід проходив у Львові й об’єднав небайдужих до проблеми вчителів, викладачів з усіх куточків України.

Як розповіла доцент ХПІ Ксенія Мінакова, апробація методів викладання природничих наук проходила на базі Харківської спеціальної школи №5, де вона показувала на практиці, як працюють закони фізики, а Тетяна Тихомирова вела екологічні майстер-класи для старшокласників, на яких демонструвала потенціал приладу для вимірювання вмісту нітратів в харчових продуктах.

«Серед усіх людей з особливими потребами, найбільш інтегрованими в наше суспільство є діти та дорослі з порушеннями слуху. Мабуть, тому, на хвилі запиту на нові практики та методики для інклюзивного навчання, майже немає вузькоспеціалізованих і водночас сучасних напрацювань для слабочуючих людей. Кількість студентів, які мають вади слуху, зростає в технічних вишах, і наш університет не є винятком», — розповіла керівник проекту, доцент кафедри фізики ХПІ Ксенія Мінакова.

За словами вченої, універсального методу навчання слабочуючих не існує. Більшість учнів і студентів з вадами слуху, в основному, сприймають оточення візуально. Ось, чому, спілкування та навчання таких студентів можна поліпшити шляхом створення візуально багатого навчального середовища, використовуючи засоби інформаційних технологій і практичних (hands-on) методів навчання.

Підсумком піврічних напрацювань вчених стало видання навчального посібника «Інклюзивне навчання при порушенні слуху». Авторами розділів посібника, крім редакторів Ксенії Мінакової та  Ірини Березовської, стали викладачі ХПІ: кафедра фізики — доцент Юлія Веретеннікова, доцент Олександр Андреєв, доцент Ольга Андреєва; кафедра хімічної техніки та промислової екології — доцент Тетяна Тихомирова; начальник методичного відділу доцент Сергій Радогуз. Всі практичні поради є цілісними STEM проектами, які можуть бути реалізовані в навчальному процесі.

Завершенням проекту «Інклюзивна освіта: сприяння поширенню кращих світових практик» став ярмарок, в якому взяли участь українські вчителі та викладачі, зацікавлені цією проблемою. Захід проходив у Львові та став платформою для обміну досвідом, дискусій. Учасниками ярмарку також були вихованці Львівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату №101 Марії Покрови для глухих дітей та студенти коледжів, які мають проблеми зі слухом. Для них були проведені практичні заняття. Зокрема, вчена ХПІ Ксенія Мінакова демонструвала, як виглядає звук і поширюється звукова хвиля. Доцент ХПІ Тетяна Тихомирова показала юним учасникам роботу нітратоміра. Вчена також презентувала унікальні розробки з перетворення сміття на корисні речі — техніку апсайклінг, яка може бути застосована на уроках праці, роблячи їх цікавими та корисними.

Завершився ярмарок нагородженням представників кращих локацій, яких обрали діти. Переможці були відзначені дипломами та солодкими призами.

«Світ без звуків інший. Діти та дорослі трохи інші. Тому й підходи викладання потребують адаптації та вдосконалення. Проект має на меті, частиною якого стали викладачі НТУ «ХПІ», — полегшити роботу всім викладачам, що працюють з учнями та студентами з вадами слуху», — Ксенія Мінакова.

 

Подивитися книгу можна тут

Довідка:

Проект «Інклюзивна освіта: сприяння поширенню кращих світових практик» спрямований на впровадження інноваційних освітніх інструментів і методів навчання студентів, школярів з порушеннями слуху. Його реалізацію здійснювали викладачі, вчені, студенти з Харкова, Львова, Тернополя, а також іноземні колеги з Європейської організації Hands-on Science Network. За результатами,  були розроблені та проведені серії практик для українських учнів і вчителів з використання IT-інструментів і Hands-on методів викладання для дітей зі зниженим слухом.

Навчальний посібник «Інклюзивне навчання при порушенні слуху: Практики викладання природничих наук» призначений  для викладачів природничих і технічних дисциплін. Виданий у Львові в 2021 р. під редакцією І.Березовскої, К.Мінакової. Складається з 183 сторінок.