Відкриття «Art Way» в ХПІ: «Щоденники на узбіччі» від незрячого митця

4 грудня з виставки картин «Щоденники на узбіччі» Дмитра Дідоренка стартував культурологічний фестиваль «Art Way — 2017». Цього року фестиваль присвячений 40-річчю кафедри етики, естетики та історії культури і 20-річчю Етнографічного музею «Слобожанські скарби» ім. Г. Хоткевича НТУ «ХПІ». Сліпий художник Дмитро Дідоренко — відомий майстер своєї справи, лауреат премії ім. А. Куїнджі в галузі образотворчого мистецтва. Його роботи виставляються в музеях, галереях і приватних зібраннях в 19-ти країнах світу. Сьогодні в одному з учбових корпусів ХПІ представлена експозиція з більш ніж 20 картин митця.

Для створення своїх творів Дмитро Дідоренко використовує унікальну технологію станкової графіки, яку він винайшов після втрати зору в 1991 році. Ця техніка з роками відточувалася і ускладнювалася. Тепер в картинах використовується до трьох тисяч відтінків кольору, і стає доступною будь-яка складність композиції. На один твір йде від 230 до 650 робочих годин.

«Символічно, що ми відкриваємо фестиваль «Art Way» виставкою картин Дмитра Дідоренка, як це було і 20 років тому», — розповідає директор Етнографічного музею «Слобожанські скарби», професор ХПІ Михайло Красиков. Він повідомив, що до цієї події упорядкував і видав ілюстрований каталог робіт майстра, що представлені на виставці. «Життєвий і творчий шлях цього художника надихає та є прикладом мужності, віри в себе і вірності своєму покликанню», — зазначив Михайло Красиков.

Найрізноманітніші жанри, теми і настрої можна побачити в роботах Дмитра. За словами автора, ідеї не доводиться шукати — вони виникають завдяки непростому досвіду, отриманому у багатому на події житті.

«Шлях —  це один з головних концептів творів Дмитра Дідоренка, — розповідає Михайло Красиков. — Назви деяких картин або містять цей образ («Самый длинный путь начинается с первого шага», «Дорогу осилит идущий», «Харьковский шлях») або мають його на увазі («Северный орган серебряного скитальца во тьме»). Але і в інших роботах, навіть тих, які здаються статичними, завжди є більш-менш помітна динаміка. Тому що автор відчуває плинність  життя і в своїх картинах намагається не «зупинити мить», а зобразити її в тривалості і постійній незавершеності».

Організаторів, учасників «Art Way — 2017» та автора виставки привітати  почесні гості: заступник директора Центру краєзнавства ім. П.Т. Тронька ХНУ ім. В.Н. Каразіна доцент Ольга Вовк, завідувачка масового відділу Харківського художнього музею Ірина Сідельова, завідувач кафедри культурології Національного юридичного університету ім. Я. Мудрого професор д.ф.н. Віктор Лозовий, праонука відомого історика Дмитра Багалія — випускниця ХПІ Ольга Багалій, бард Володимир Фоменко, трудова діяльність якого також була повʼязана з Політехом, директор Наукової бібліотеки ХПІ Лариса Семененко, мистецтвознавець Віра Крилова, представники Харківського клубу писанкарства та інші.

Виставку картин «Щоденники на узбіччі» Дмитра Дідоренка можна відвідати в будь-який день тижня, крім вихідних, з 9.30 до 16.30. Вхід — вільний. Адреса: НТУ «ХПІ» (вул. Кирпичова, 2), учбовий корпус У–1, 7 поверх, 702 ауд.

Нагадаємо, культурологічний захід «Art Way — 2017» в НТУ «ХПІ» триватиме до 15 грудня. У рамках фестивалю можна буде дізнатися цікаві факти про семіотику побуту і таємниці ляльки-мотанки, насолодитися творчістю політехніків і багато іншого. З повною програмою можна ознайомитися тут.

Сюжет «Art Way — 2017», що прозвучав в ефірі Харківського обласного радіо:

Довідка:

Дмитро Дідоренко народився 17 грудня 1967 в Харкові. Малював з раннього дитинства. Здобув освіту в Харківському художньо-промисловому інституті за фахом художник-конструктор. До 1991 року відбувся як аквареліст міського пейзажу. Створив 700 акварелей.

Третьокурсником влітку 1991 року, беручи участь в пошуковій експедиції, підірвався на німецькій міні часів Другої світової війни. Був важко поранений, контужений, повністю втратив зір.

Для реабілітації художнику треба було 4 місяці, і вже 31 жовтня 1991 року було створено перший твір. Майстер винайшов свою унікальну технологію створення творів станкової графіки при відсутності зору.

Для отримання результатів автор виклеює з паперу одноразову складну систему лекал-трафаретів, фіксує конструкцію на ребрі планшета, використовуючи їх, прибираючи і замінюючи іншими. У вільні віконця серед виклеєний силуетів наноситься пігмент поролоновою губкою.

Кольорове рішення композиції колорист створює, використовуючи майже тисячі баночок, які розставляє в коробках. Мірною ложкою і пензлем проводиться точне дозування і розфасовка фарби по коробках. У кожній коробці знаходиться по 12 відтінків врахованого кольору, що залишаються в пам’яті художника.

Автор брав участь у більш ніж 60 спільних і персональних виставках. Про творчість унікального художника написано близько 700 статей в газетах, журналах, альманахах, зняті документальні фільми. Видано кілька наборів листівок з репродукціями творів Дмитра Дідоренка.