У ХПІ увічнили пам’ять відомого конструктора в галузі тепловозного двигунобудування

В НТУ «ХПІ» відбулося урочисте відкриття меморіальної дошки професору університета, генеральному конструктору з тепловозного двигунобудування заводу ім. Малишева, лауреату Державної премії в галузі науки і техніки, доктору технічних наук Валентину Миколайовичу Зайончковському.

На церемонії були присутні ректор ХПІ, професор Євген Сокол, проректор з наукової роботи, професор Андрій Марченко, декан факультету транспортного машинобудування, професор Віталій Єпіфанов, представники заводу ім. Малишева, студенти Політеху, рідні, знайомі, колеги вченого.

Як зазначив ректор Євген Сокол, для харківського Політеху вже стало традицією відзначати пам’ять видатних особистостей, які внесли величезний вклад у розвиток і становлення вузу. Завдяки величезній кількості (близько 50-ти) пам’ятних знаків, розміщених на території університету, студенти, абітурієнти, гості бачать значну частину історії ХПІ, відображену на корпусах.

«Сьогодні ми відкриваємо дошку видатному вченому, чудовому педагогу та просто хорошій людині, яка вписала не одну золоту сторінку в історію ХПІ. Трудова діяльність Валентина Миколайовича уособлює головну ідею навчання в Політеху, коли наука співпрацює з реальним виробництвом. Адже людина, яка пройшла великий трудовий шлях на виробництві, не з чуток знає всі тонкощі роботи. Тому передаючи свій досвід студентам, він готує їх до роботи в реальному секторі економіки», — ректор ХПІ, професор Євген Сокол.

Довідка:

Зайончковський Володимир Миколайович народився 4 серпня 1932 р. Навчався у школі №53 (1943–1949рр.).

Свій трудовий шлях розпочав на заводі ім. Малишева. Працюючи там, він вступив на вечірнє відділення ХПІ за фахом «Локомотивобудування», яке закінчив з відзнакою. На заводі він працював послідовно на всіх посадах: від робітника до Головного конструктора конструкторського бюро середньооборотних двигунів (КБСД).

Під його керівництвом та за його безпосередньої участі були створені нові модифікації та здійснено підвищення технічного рівня дизелів Д100. Впроваджені у виробництво двигуни, що працюють за газовим та газодизельним циклами, а також ті, що працюють на біогазі та шахтному газі, забезпечено форсування дизелів Д70. У 1985 році за створення унікального дизель-електричного агрегату 5Д70 В.М. Зайончковському була присуджена Державна премія.

В.М. Зайончковський поєднував роботу на заводі ім. Малишева з науковою та педагогічною діяльністю в НТУ «ХПІ». Результати виконаних науково-дослідних робіт з удосконалення систем газотурбінного наддуву і його агрегатів, підвищення експлуатаційної економічності, застосування альтернативних видів палива, підвищення надійності циліндро-поршневої групи середньооборотних дизелів, розробки методик досліджень лягли в основу кандидатської (1986 рік) і докторської дисертації, успішно захищеної В.М. Зайончковським у 1991 році. Кілька десятиліть В.М. Зайончковський працював в університеті професором кафедри локомотивобудування, користувався великою повагою серед студентів, яким він передавав свій конструкторський і виробничий досвід.

Валентин Миколайович Зайончковський помер 18 квітня 2015 року на 82 році життя.