Науковці НТУ «ХПІ» Ксенія Мінакова та Леонід Конотопський відвідали престижний освітній захід – 14-ту Міжнародну школу ITER, присвячену темі «Інтегроване моделювання у магнітному термоядерному плазмовому синтезі», яка відбулася у Франції. До події долучилися 232 учасники із 39 країн, серед яких провідні експерти з термоядерної енергетики та дослідники галузей моделювання, фізики плазми, матеріалознавства й IT. Викладачі Харківського Політеху відвідали будівельний майданчик міжнародного термоядерного реактора ITER, здобули цінний досвід і нові підходи для модернізації навчальних дисциплін. Істотними результатами заходу стали налагодження міжнародних наукових контактів, перспектива нових партнерств в галузі фізики металів та напівпровідників та отримання підтримки проєкту вченого ХПІ Леоніда Конотопського, пов’язаного з тематикою ядерної та термоядерної енергетики.
Професорка кафедри мікро- та наноелектроніки Ксенія Мінакова та старший викладач кафедри фізики металів та напівпровідників Інституту комп’ютерного моделювання, прикладної фізики та математики НТУ «ХПІ» Леонід Конотопський відвідали 14-ту Міжнародну школу ITER (14th ITER International School, IIS-2025). Поїздка відбулась завдяки підтримці програми грантів мобільності NURECAB. Захід відбувся у м. Екс-ан-Прованс, Франція, і був присвячений темі «Інтегроване моделювання у магнітному термоядерному плазмовому синтезі».
Школа зібрала 232 провідних європейських та міжнародних експертів з термоядерної енергетики, молодих науковців і дослідників з галузей моделювання, фізики плазми, матеріалознавства та IT. Серед учасників – представники 39 регіонів: США, Південної Кореї, Японії, Індії, Франції та інших країн. Лекції провели 17 видатних фахівців з інтегрованого моделювання пристроїв магнітного термоядерного синтезу. Окрім цього програма включала практичні заняття, панельні дискусії та постерну сесію. Однією з найяскравіших подій школи був візит до організації ITER. Учасники мали унікальну можливість побачити на власні очі масштабну інфраструктуру майбутнього реактора та ознайомитися з етапами реалізації одного з найамбітніших енергетичних проєктів людства. За словами фахівців Харківського Політеху це стало потужним професійним імпульсом і надихнуло на подальшу освітню й наукову діяльність у сфері термоядерних технологій.
За підсумками події вченими ХПІ були досягнуті істотні результати у встановлені міжнародних контактів. Зокрема налагоджено наукові зв’язки з професором Університету Екс-Марселя директором школи ITER Садруддіном Бенкадда (Sadruddin Benkadda) та науковцем нідерландського інституту DIFFER експертом з інтегрованого моделювання взаємодії плазми з матеріалами доктором Свеном Вісеном (Sven Wiesen). Професор Садруддін Бенкадда також погодився допомогти у пошуку наукових партнерів, діяльність яких близька до наукового напряму кафедри фізики металів та напівпровідників. Не менш важливим стало обговорення щодо подання проєкту на тему ядерної та термоядерної енергетики старшого викладача НТУ «ХПІ» Леоніда Конотопського на конкурс МОН України для молодих вчених. Зазначені науковці погодились надати письмову підтримку роботи у формі рекомендаційних листів.
Викладачі Харківського Політеху відзначають цінний досвід, зокрема нові підходи для модернізації навчальних дисциплін, здобуті у школі ITER. На основі отриманих знань Леонід Конотопський та Ксенія Мінакова мають на меті збагатити зміст своїх курсів «Матеріали для атомної та термоядерної енергетики» та «Комп’ютерне моделювання фізичних та технологічних процесів».
Довідка:
NURECAB – програма координації та підтримки, спрямована на реалізацію Робочої програми Євратому на 2023–2025 роки з акцентом на освіту, підготовку, розвиток потенціалу молодого покоління ядерників. Метою програми NURECAB є сприяти інтеграції української ядерної дослідницької спільноти в європейські дослідницькі мережі з особливим акцентом на вдосконаленні української освітньої та навчальної інфраструктури. Проєкт NURECAB (GA#101173510) фінансується Європейським Союзом у рамках Програми з досліджень та навчання Євратом (HORIZON EUROPE).
14th ITER International School – 14-та Міжнародна школа ITER пройшла в м. м. Екс-ан-Прованс (Aix-en-Provence), Франція, з 30 червня по 4 липня. The ITER International School регулярно проводиться з метою дати молодим вченим та інженерам можливість спробувати себе в галузі термоядерного синтезу. Школа проводиться спільно Університетом Екс-Марселя (Aix-Marseille Université) та Організацією ІТЕР почергово в м. Екс-ан-Провансі, Франція, та в країнах-членах ІТЕР. З 2007 року вийшло 14 випусків, присвячених широкому спектру фізичних і технологічних питань, важливих для успіху ITER.
ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) — міжнародний науковий проєкт, метою якого є побудова та експлуатація експериментального термоядерного реактора, а також демонстрація технічної можливості керованого термоядерного синтезу як джерела енергії.