Автору унікальних технологій магнітної левітації, професору ХПІ Віктору Омельяненку — 80 років

Сьогодні, 21 лютого 2023 р., відзначає свій 80-річний ювілей професор кафедри електричного транспорту та тепловозобудування НТУ «ХПІ», доктор технічних наук Віктор Іванович Омельяненко. Його знають як відомого вченого, талановитого організатора, працелюбну, енергійну, ерудовану та щиру людину. Під керівництвом професора Омельяненка вперше була створена низка надпровідних магнітів для магнітолевітуючого транспорту, а також повномасштабний макет електромагнітної катапульти для розгону літаків корабельного базування. Понад 60-т років своєї діяльності Віктор Іванович Омельяненко присвятив ХПІ, двадцять з яких очолював кафедру електричного транспорту та тепловозобудування. Слід відзначити, що саме з його появою на кафедрі, харківський Політех почав готувати інженерів за новою спеціальністю «Електричний транспорт».

Інтерес до науково-дослідницької роботи Віктор Іванович Омельяненко проявив ще в студентські роки, навчаючись на електромашинобудівному факультеті ХПІ. Керівником здібного студента став доктор технічних наук, професор Володимир Петрович Толкунов. Віктор Омельяненко вважав цей факт величезним успіхом, оскільки всі основні курси, що стосувалися спеціальності «Електричні машини», були йому прочитані саме професором Толкуновим — талановитим вченим та блискучим лектором. Набуті знання та досвід стали в нагоді Віктору Омельяненку і надалі. У 1966 р. після закінчення ХПІ за спеціальністю «Електричні машини та апарати» він працював інженером у бюро електромагнітних розрахунків з проєктування тепловозного електрообладнання НДІ заводу «Електроважмаш». З 1968 р. — старший інженер кафедри електричних машин ХПІ. У 1973 р. захистив кандидатську дисертацію, під час виконання якої провів унікальні експерименти на тепловозному тяговому генераторі потужністю 2000 кВт.

Працюючи на кафедрі загальної електротехніки асистентом, а потім доцентом, Віктор Іванович почав займатися питаннями створення високошвидкісного магнітного транспорту з електродинамічною левітацією. Ці дослідження виявилися дуже плідними. Досить сказати, що їх результати публікувалися у Великій Британії, Німеччині, США, Японії у таких авторитетних виданнях, як IEEE Trans.on Magnetics, Cryogenics, Int. J. of Applied Electromagn. and Mechanics тощо. Наприклад, доповідь 1994 р. у Массачусетському технологічному інституті (США) про перший у світі ніобій-олов’яний надпровідний магніт для транспорту був представлений у співавторстві з такими провідними світовими науково-технічними центрами, як Інститут атомної енергії, ЦАГІ, Інститут авіаційних матеріалів.

У 1995 р. Віктор Іванович Омельяненко успішно захистив докторську дисертацію «Теоретичні основи проектування лінійних електромеханічних перетворювачів енергії з надпровідними обмотками збудження». Захист відбувся в Інституті електродинаміки НАН України. Потім Віктор Омельяненко працював професором на кафедрі передачі електричної енергії, а з 1998 року — завідувачем кафедри електричного транспорту та тепловозобудування ХПІ. У цей час розпочато підготовку інженерів за новою спеціальністю «Електричний транспорт». Коло наукових інтересів професора Віктора Івановича Омельяненка — дуже широке. Це і електромеханічні накопичувачі енергії, і лінійні електродвигуни, а також надпровідні магнітні системи. Під його керівництвом вперше була створена низка надпровідних магнітів для магнітолевітуючого транспорту, а також 14-метровий повномасштабний діючий макет електромагнітної катапульти для розгону літаків корабельного базування.

Багатотисячний колектив Національного технічного університету «ХПІ», співробітники кафедри електричного транспорту та тепловозобудування НТУ «ХПІ», дирекція Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки харківського Політеху вітають професора Віктора Івановича Омельяненка з 80-річним ювілеєм. Шановний Вікторе Івановичу! Бажаємо Вам міцного здоров’я, невтомних сил та невичерпного ентузіазму, великих можливостей та перспектив, корисних ідей та креативних нововведень, життєвої енергії та бадьорості!

Довідка:

Віктор Іванович Омельяненко народився 21 лютого 1943 року. У 1966 р. Закінчив ХПІ за спеціальністю «Електричні машини та апарати». Працював інженером у бюро електромагнітних розрахунків з проєктування тепловозного електрообладнання НДІ заводу «Електроважмаш». З 1968 р. — старший інженер кафедри електричних машин ХПІ. У 1973 р. захистив кандидатську, а в 1995 р. — докторську дисертації. Професор Віктор Омельяненко автор монографій «Лінійні двигуни постійного струму з тиристорним комутатором», «Високошвидкісний електричний транспорт. Світовий досвід», «Високошидкісний магнітний транспорт з електродинамічною левітацією», чисельних навчальних посібників, авторських свідоцтв на винаходи, наукових статей.

Магнітна левітація — технологія, метод підйому об’єкта за допомогою лише магнітного поля. Магнітний тиск використовується для компенсації прискорення вільного падіння або інших прискорень.