23 листопада в харківському Політеху відбулися урочисті заходи, присвячені 120-річчю відомого українського вченого-конструктора двигунів для авіації та промислового призначення, академіка АН України Олександра Івченка. Олександр Георгійович – випускник Харківського механіко-машинобудівного інституту (нині НТУ «ХПІ»), засновник та перший Генеральний конструктор Запорізького машинобудівного конструкторського бюро (ЗМКБ) «Прогрес». В пам’ять про Олександра Івченка на честь його 100-річчя на корпусі ХПІ встановлена меморіальна дошка, а портрет відомого авіаконструктора прикрашає галерею видатних випускників харківського Політеху.
В урочистих заходах, приурочених до 120-річчя Олександра Георгійовича Івченка, взяли участь ректор ХПІ професор Євген Сокол, проректор ХПІ професор Андрій Марченко, завідувач кафедри конструкції авіаційних двигунів НАУ ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інституту» професор Сергій Єпіфанов, викладачі харківського Політеху.
Як відзначив ректор ХПІ Євген Сокол: «В нашій крайні майже кожний авіадвигун був розроблений саме під керівництвом Олександра Івченка. Він багато років очолював ЗМКБ «Прогрес» і зробив вагомий внесок у подальший розвиток авіабудування України. Впевнені, що учні та послідовники Олександра Георгійовича зможуть відродити славу вітчизняного літакобудування, адже Україна входить до 5-ти країн світу, які випускають високотехнологічне обладнання для авіабудування, танкобудування, турбінобудування тощо». За словами ректора, Олександр Івченко – це гордість ХПІ, він належить до тих видатних випускників інституту, які вписали золоті сторінки в його славетну історію.
Так, проректор ХПІ Андрій Марченко, зазначив, що Олександр Івченко, як випускник Харківського Політеху отримав у 1935 році диплом інженера – механіка за спеціальністю «Двигуни внутрішнього згоряння». Був справжнім творцем авіаційних турбогвинтових двигунів великого ресурсу, засновником Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес» (нині – «Івченко-Прогрес») та школи авіабудування. Створені ним двигуни встановлювалися на літаках, електростанціях, на судах, на підводних крилах і повітряній подушці, використовуються для перекачування нафти і газу. Сотні послідовників, серед яких багато випускників НТУ «ХПІ», продовжують справу Олександра Георгійовича Івченка на заснованому ним підприємстві. Слід відзначити, що після закінчення інституту він активно співпрацював с вченими свого рідного університету. Олександр Георгійович був особистістю та вченим національного масштабу і значення, який започаткував новітнє газотурбінне двигунобудування в Україні.
Зі свого боку, завідувач кафедри конструкції авіаційних двигунів ХАІ професор Сергій Єпіфанов розповів про унікальну професійність Олександра Івченка, яка підтверджується спроектованими ним газотурбінними двигунами, що і сьогодні мають свій серійний випуск. При цьому, авіадвигуни, розроблені ДП «Івченко-Прогрес», експлуатуються на понад 60-ти типах та модифікаціях літальних апаратів у майже ста країнах світу. Можна з впевненістю сказати, що справа конструкторського таланту Олександра Георгійовича Івченка продовжується і нині, а ДП «Івченко-Прогрес» з 1993 року носить його ім’я.
Після урочистих заходів відбулося покладання квітів до меморіальної дошки великого українського авіаконструктора – випускника ХПІ Олександра Івченка.
Довідка:
Олександр Георгійович Івченко (1903-1968 р.р.) – український авіаконструктор, керівник розробки поршневих, пізніше газотурбінних двигунів для багатьох типів літаків. Його авіадвигуни підняли у небо такі літаки, як Ан-10, Іл-18, Ан-24, Як-40, гвинтокрили Мі-1 та Ка-10. Вчений вперше надав авіаційним газотурбінним моторам наземні функції – від водних просторів до перекачування нафти і газу. Під керівництвом Олександра Івченка була розроблена мотопила «Дружба». Блискучий інженерний мислитель Олександр Івченко зробив значний внесок у розвиток авіадвигунобудування та створення літаків в Україні. Олександр Івченко – академік АН України, доктор технічних наук, лауреат Державної премії, Герой Соціалістичної Праці.