У ХПІ відкрили пам’ятну дошку легендарному конструктору танкових двигунів

  • 16
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    16
    Shares

У Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут» відбулося урочисте відкриття пам’ятної дошки Почесному доктору ХПІ, українському конструктору з двигунобудування для бронетехніки, доктору технічних наук, професору Миколі Карповичу Рязанцеву.

На заході, приуроченому до 80-річчя відомого конструктора, були присутні: керівництво НТУ «ХПІ», колеги, родичі Миколи Рязанцева, студенти та викладачі кафедри двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ).

«Випускник ХПІ 1959 року, генеральний конструктор Харківського конструкторського бюро з двигунобудування (ХКБД), професор Микола Карпович Рязанцев відіграв визначну роль у створенні і розвитку танкового двигунобудування. Його ідеї та науково-технічні рішення випередили час», — зазначив проректор з наукової роботи НТУ«ХПІ», зав. кафедри двигунів внутрішнього згоряння, професор Андрій Марченко.

У своїй практичній діяльності з модернізації та створенню двигунів внутрішнього згоряння спеціального призначення М. К. Рязанцев активно співпрацював з alma mater. Він був одним з ініціаторів створення філії кафедри двигунів внутрішнього згоряння Харківського політехнічного інституту в ХКБД. Завданням філії було підвищення якості підготовки інженерних кадрів і проведення наукових досліджень з актуальних проблем ДВЗ спеціального призначення. Для студентів своєї спеціальності Микола Карпович читав лекції, керував дипломним проектуванням.

М. К. Рязанцев був одним з розробників дизеля 5ТДФ (доведення конструкції і вдосконалення), який став серцем легендарної бойової машини танка Т-64. Двигун відрізнявся новаторськими конструкторськими рішеннями: двотактний цикл з ефективною системою газообміну; горизонтальне розташування циліндрів; двосторонній відбір потужності; система наддування, що забезпечує гарну прийомистість, пускові властивості та інші.

Слід також зазначити, що М. К. Рязанцев — один з творців танкових двигунів 6ТД-1 і 6ТД-2, які і сьогодні за тактико-технічними характеристиками не поступаються кращим зарубіжним аналогам. Обсяг моторно-трансмісійного відділення з даними двигунами — найменший серед усіх танків подібного класу, що випускаються у світі.

У 2001 році за новий танк Т-84 професор НТУ «ХПІ» Микола Рязанцев був удостоєний звання лауреата Державної премії України в галузі науки і техніки.

Дошку відомому конструктору танкових двигунів М. К. Рязанцеву розмістили на корпусі університету, де розташована кафедра ДВЗ.

Нагадаємо, раніше в НТУ «ХПІ» відбулася зустріч співробітників і випускників ХПІ, студентів, аспірантів, докторантів і курсантів, яка була присвячена 80-річчю від дня народження М.К. Рязанцева.

Довідка:

Професор Микола Карпович Рязанцев народився 30 квітня 1937 року в робітничому селищі Шахта 5/6 імені Димитрова (Донецька область). У 1954 році вступив до Харківського політехнічного інституту (нині — НТУ «ХПІ») на енергомашинобудівний факультет, спеціальність «Двигуни внутрішнього згоряння» (ДВЗ). У 1959 році успішно закінчив ХПІ.

У жовтні 1959 року Миколу Карповича взяли на завод ім. Малишева інженером в конструкторський відділ зі створення тепловозних двигунів. Там М. К. Рязанцев займався розробкою шатунів причіпної конструкції і поршнів для нового чотиритактного тепловозного двигуна Д70.

У 1965 році М. К. Рязанцев перейшов у конструкторський відділ танкових двигунів, який незабаром отримав самостійний статус і став іменуватися «Харківське конструкторське бюро з двигунобудування» (ХКБД).

У ті роки на заводі ім. Малишева розгорталося виробництво нового основного танка Т-64, створеного під керівництвом Головного конструктора бронетанкової техніки Олександра Олександровича Морозова. М. К. Рязанцев бере активну участь у роботах з вдосконалення двигуна (5ТДФ) цієї бойової машини.

У 1968 році Миколу Карповича призначили начальником сектора, в 1969-му — заступником начальника відділу, а в 1970-м — начальником відділу поршневої групи.

У 1973 році М. К. Рязанцев стає Головним конструктором ХКБД.

Разом з Головними конструкторами танків О. О. Морозовим, а потім М. О. Шоміним, керівниками заводу ім. Малишева М. К. Рязанцев розпочав виробництво дизеля 6ТД-1 для танка Т-80УД. У найкоротші терміни було розроблено дизель 6ТД-2 потужністю 1200 л. с. (встановлюється на основному українському танку Т-84).

Під час демонстрації танка Т-80УД на Міжнародній виставці озброєнь в Об’єднаних Арабських Еміратах в Абу-Дабі і танк, і двигун показали прекрасний результат, завдяки чому було укладено контракт на поставку 320 танків до Пакистану. Про високий ступінь досконалості двигуна свідчить і те, що спільний танк Пакистану і Китаю «Аль-Халід» оснащений українськими дизелями, які були створені в ХКБД під керівництвом М. К. Рязанцева.

З 2001 року М. К. Рязанцев — генеральний конструктор зі створення двигунів для бронетанкової техніки.

У 2004 році за багаторічну плідну співпрацю з Політехом М. К. Рязанцеву було присвоєно звання Почесного доктора НТУ «ХПІ».

За високі досягнення М. К. Рязанцев став лауреатом Державної премії України в галузі науки і техніки, Заслуженим діячем науки і техніки України.

Микола Карпович пішов з життя 17 травня 2007 року.